"Når den solen er ute, er det best å gå til køys. (...) Den senker et gjerrig og fornuftig lys over alt jeg liker, over rusten på byggeplassens jern, over de råtne bordene i plankegjerdet, lik blikket man etter en søvnløs natt kaster på de beslutninger man begeistret fattet dagen før, på de sidene man skrev uten overstrykninger, i ett strekk. (...) En dag som skapt til å gå i seg selv: den kjølige klarhet som stråler ut fra solen, som ubarmhjertig dom - den trenger inn i meg gjennom øynene; jeg er opplyst innvendig av lys som forringer. Jeg er sikker på at et kvarters tid ville klare seg, så ville jeg ha den ytterste avsmak for meg selv. Og takk som byr, - jeg klarer meg uten."

- Hovedpersonen Antoine Roquetin, i Jean Paul Sartres Kvalmen (La Nausée)

Kilde: Jean Paul Sartre. 1938. Kvalmen. Oslo 1993: Den Norske Bokklubben. s. 24-25.ISBN 82-525-2626-8.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar